Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A tuningról.

2008.12.05

Mindenki, aki az autóját tuningolni vagy tuningoltatni akarja,számolnia kell azzal, hogy a jó eredmények feltétele, az autó kifogástalan mechanikai állapota  és az egyes munkák elvégzésénél a maximális kialakításokra való törekvés. pl: A hengerfejcsatornákat úgy kell kialakítani, hogy az üzemanyag-levegő keveréke áramlástechnikailag a legtökéletesebben jusson az égéstérbe, hogy a legjobb hengertöltöttséget tudjuk elérni.

Egyidejüleg a megnövekedett igénybevételek előidézik az alkatrészek idő elött történő elhasználódását, és az élettartam csökkenését. Itt is érvényes az általános szabály, hogy 100%-os teljesítménynövelés 60-70%-os élettartamcsökkenéshez vezet!

A tuningról!
A köztudatban a tuning nagyon félre van értelmezve,mert egy motor csere például átépítés,nem tuning,viszont,ha ezt a motort optimalizáljuk,erösitjük,az már igen!
Kezdjük az elején!
     1:Egy jól átgondolt,és nem Hübele Balázs módjára összedobott tuning alapja egy szilárd,megbizható karosszéria.Ez azért fontos,mert ez a karosszéria az,ami pozicionálja,tartja a futómüveket,és nem utolsó sorban véd,és csillapit,igy,ha ezt a stabilitást nem tudja,mi hiába csinálunk futómüvet,féket,motort,ha nem tudunk eröt átvinni az útra!
     2:Ha a karosszériánk rendben van,akkor kell,egy megbízható futómű-kormánymű az autó alá,nos sokan,csak bedobnak egy garnitúra "sport" lengéscsillapítót,és szerintük van futómű!Nincs!Ültetéshez,keményítéshez a sokszor 20 éves szilentek 100%,hogy nem partnerek,tehát,ha kevés pénzből jót akarunk,kezdjük a futóművek felújításával!Terveink szerint,megmerevíthetjük a trapézkarokat,a szilenteket GL szemre cserélhetjük,mind-mind meghálálja,mert az autónk meghatározott sebességnél stabilabban,kiszámíthatóbban viselkedik!A futóművek becsületes felújítása tehát elengedhetetlen a tuninghoz-átépítéshez,bár ugyanez igaz a biztonságos mindennapi közlekedésre is!
     3:Ha van egy megbízható futóművünk is,a következő lépcső a fék!Ha nem versenyautót építünk,felesleges csillagászati összegeket beletolnunk,bár ez ízlés dolga,ha high-tech féket csinálunk egy utcai autóra,bajunk nem lesz belőle,max gyorsabban,biztonságosabban bírunk megállni,de,mint az egész tuningnál,a kókányolás itt sem kifizetendő!
     4:Nos,mindent megtettünk,hogy át tudjunk vinni erőt az úttestre!(mind hajtást,mind féket)Nos,a következő egy rengeteg összetevős,sok kompromisszumos döntés,mit csináljunk?Egy közúti közlekedésre szánt autóba felesleges 130-140 lovat kipréselni,egy gyárilag 60-70 lovas motorból,mert a motor élettartama brutálisan lerövidül,a fogyasztásunk megemelkedik,viszont kihasználni nem tudjuk!Itt is igaz,hogy egy arany középúttal sokkal többet nyerünk,mint amit veszítünk!A motorunk állapotát minden esetben fel kell mérnünk,és a 150000 km-t futott motort felújítás nélkül nem erősítjük!Tehát,van egy felújított motorunk,utcára!A főtengely-lendkerék-ékszíjtárcsa könnyítés,egy könnyebben felpörgő,rugalmasabb motort eredményez,a nyomaték rovására,tehát ez nem ajánlott,hisz közúti használatban körülbelül 90-95%-ban autózunk nyomaték csúcs közelében és a fennmaradó 5-10%-ban e fölött!A hengerfejbe,ha nem kell,nem nyúlunk bele,közútra felesleges,viszont,ha mégis,akkor a hengerfej tuning nem egyenlő a csatornák polírozásával,eszetlen nagyobbításával,agyonsíkolással!Eldöntöttük,mit akarunk?Ha igen,ki lehet választani a nekünk megfelelő vezérmű tengelyt is,ebben is,mint minden másban,legjobb,ha szakember segítségét kérjük.Itt is igaz,hogy a használathoz érdemes igazítani az alkatrészt,közútra egy 280 körüli vezérmű tengyely tökéletesen megfelel,főleg,ha 6,5-7mm-es emelésű,üzemanyagban megeteti a motorunkat úgy,mint egy 6mm-es emelésű 290-es,viszont kisebb szelepösszenyitásával nem okoz olyan nagy mértékű nyomaték vesztést.Ha megvan a tengelyünk,kiszámítjuk hozzá a szükséges minimális kompressziót,számítva arra,hogy a felújítások során a hengerfej síkolás elengedhetetlen,így marad miből síkolni,és valószínű,(ha más nem jön közbe)hogy hosszú ideig lesz motorunk koronája!
     5:Akkor a mechanikus része megvan a motorunknak,következik az üzemanyag ellátás!Itt is kompromisszumra kényszerülünk,mert mi a fontos?Legyen jó nyomatékteljesítmény,picit több üzemanyag fogyasztással,vagy jó fogyasztásunk picit gyengébb menetteljesítménnyel.Nos,a gyári,vagy picit erősebb motorokra nem feltétlenül kifizetődő kéttorkú horizontális karburátorokat felrakni,ha jól,körültekintően körülnézünk,itt is sok alternatívát találnunk!A lényeg!Ha nem értünk hozzá,csak azért,hogy spóroljunk,ne tákoljunk,mert lehet,hogy több kárt csinálunk,mint hasznot!A karburátor(-ok)üzemanyag ellátására sem feltétlenül szükséges plussz összegeket elkölteni,mert a gyári benzinpumpánknak vannak tartalékai,igaz viszont erre is a felujítás igénye!Tehát,itt is aranyszabály,hogy a konfigot a használat igényei szerint kell felépíteni!
     6:Motorunk működésének semmi akadálya!Na,ebben a formában ez se igaz,mert a gyújtással,a legprecízebb összeállítású motort is el lehet rontani!Tehát,kis teljesítmény növeléskor egy jól karbantartott gyújtó rendszer(az egész elektromos hálózattal)tökéletesen megfelel,bizonyos ponttól viszont ezt is okosítani,vagy cserélni kell!
     7:Most már mindenünk megvan,az igényeinkhez igazítva!Itt jön a lényeg,a tuning legfontosabb feladata,a finomhangolás,a karburátorok,gyújtás beállítása,futóműgeometria beállítása,hogy az egész egy egységként,és ne külön-külön alkatrészekként működjön!Természetesen a fent említett 6 pont mindegyikében ennek tükrében dolgozunk,a lehető legprecízebben,és szakszerűbben!